Radi by sme Vás, ako rodiča (zákonného zástupcu) dieťaťa vo veku 6 – 12 rokov, oslovili k účasti na výskume sebaregulácie, temperamentu a exekutívnych funkcií detí.
O aký výskum ide?
Sebaregulácia
– je proces, schopnosť ktorou riadime svoje myšlienky, emócie aj správanie aby sme dokázali efektívne sledovať ciele ktoré si vytýčime. U detí sa seba-regulácia prejavuje napríklad ako schopnosť primerane reagovať na sklamanie, namiesto toho aby sa dieťa „hodilo o zem“ v záchvate hnevu. Alebo, aby požiadalo o pomoc keď si s niečím nevie poradiť, namiesto toho aby sa „zrútilo“ že to nedokáže. Tým je sebaregulácia dôležitá pre úspešnosť dieťaťa v školskom, ale aj sociálnom prostredí. Seba-regulácia dieťaťa súvisí s viacerými faktormi, medzi ktoré patrí aj temperament a kognitívne funkcie.
Temperament
– úzko súvisí s tým, ako dieťa emocionálne a správaním reaguje na svet okolo seba. Prejavuje sa v tom ako aktívne je dieťa, ako intenzívne, emocionálne odpovedá na nové situácie a ako ľahko/ťažko sa prispôsobuje novým situáciám. Aká je jeho prevládajúca nálada, čomu venuje pozornosť vo svojom prostredí, čo ho dokáže ľahko a/alebo rýchlo vyrušiť. Všetky tieto faktory vytvárajú jedinečný temperament každého dieťaťa, ktorý vplýva nie len na to ako reaguje dieťa, ale aj na to ako reagujú ostatí na dieťa.
Exekutívne funkcie
– sú schopnosti, ktoré pomáhajú človeku plánovať a organizovať si veci, kontrolovať svoje správanie a prácu. Súvisia s kognitívnou zložkou sebaregulácie. Tieto schopnosti sú pre deti dôležité pri bežných činnostiach v domácnosti, ale aj pre úspešné fungovanie v škole.
Náš výskum
je súčasťou projektu o Správaní slovenských detí, ktorý zastrešuje Katedra psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Cieľom tejto časti projektu je sledovať vzťah medzi temperamentom, exekutívnymi funkciami a schopnosťou regulovať svoje vlastné správanie. V rámci týchto cieľov sledujeme aj ich vzťah ku kvalite spánku detí, ktorá sa môže prejaviť, ale zároveň aj môže byť ovplyvnená tak temperamentom, ako aj seba-reguláciou.
V čom by spočívala účasť na výskume?
A, Vyplnenie on-line dotazníka rodičom.
Prostredníctvom mailu dostanete link na on-line dotazníky spolu s inštrukciami ako ich vyplniť. Na začiatku sa pýtame na všeobecné informácie o Vašom dieťati. Tieto informácie sú pre nás dôležité, aby sme rozumeli aj širším súvislostiam správania detí a aby sme zabezpečili rovnomerné zastúpenie detí. V druhej časti dotazníka budete hodnotiť správanie, alebo ťažkosti Vášho dieťaťa. Vyplnenie trvá cca 45 min., je ho možné prerušiť a rozdeliť na viacero etáp.
B, Vyplnenie dotazníkov dieťaťom.
Dieťa bude vypĺňať dotazník počas, prípadne po testovaní. Dotazník bude obsahovať otázky zamerané na posúdenie vlastného správania (ako sa pripravuje do školy, plánuje a organizuje si povinnosti a pod.) a výskyt rôznych ťažkostí v prežívaní a správaní (napr. ľahko sa rozplačem, hádam sa, mám strach chodiť do školy a pod.). Zaujíma nás ako samotné dieťa vníma rôzne prejavy správania u seba a budeme ich dávať do súvislosti s Vašim hodnotením. Dieťa sa tiež počas testovanie budeme pýtať či si myslí že sa mu v úlohách darí a či je unavené. Vyplnenie trvá cca 10 minút a dieťa ho realizuje v spolupráci s administrátorom.
C, Výkonové testy ktoré dieťa absolvuje na osobnom stretnutí
Dieťa bude riešiť úlohy zamerané na pozornosť, pracovnú pamäť a exekutívne funkcie. Ide o 6 niekoľko minútových úloh pri ktorých sledujeme ako bude dieťa zvládať situáciou keď sa mu napríklad nebude dariť, alebo sa bude musieť čo najviac sústrediť. Dieťa môže počas testovania ktorúkoľvek z úloh predčasne ukončiť a pokračovať inou úlohou. Jednotlivé úlohy trvajú v priemere 5 až 10 minút a dieťa ich rieši cez počítač. Úlohy sú upravené náročnosťou aj grafikou pre deti, a majú podobu napríklad kŕmenia rybiek, ak rybka pláva určeným smerom, zapamätávania animovaných obrázkov zvierat a objektov s ktorými sa deti bežne stretávajú, porozumenie čítaného príbehu ( deti v druhom a vyššom ročníku ZŠ).
D, Snímanie fyziologických dát dieťaťa počas toho ako absolvuje výkonové testy
Deti budú riešiť všetky úlohy na počítači, ktorý je pripojený na kameru snímajúci pohyby očí. Kamera zaznamenáva výlučne pohyby očí dieťaťa – to ako sleduje monitor, na čo pri riešení úlohy zameriava svoju pozornosť a to ako sa mu rozširujú/zužujú zreničky v reakcii na úlohu ktorú práve rieši. Kamera nezaznamenáva tvár dieťaťa, ani scénu/prostredie v okolí dieťaťa a počas testovania nevzniká ani audiozáznam. Okrem kamery sledujúcej pohyby očí, budú mať deti na jednej ruke elektródy ktoré sledujú elektrodernálnu aktivitu, zmeny teploty ruky a ECG. Tieto údaje sú pre nás dôležité, lebo indikujú, ako dieťa fyziologicky reaguje na danú situáciu. Sú napríklad indikátorom únavy, alebo úzkosti. To nám umožní sledovať, či dieťa v úlohe zlyháva napríklad preto, že je unavené, alebo preto že počas testovania prežíva úzkosť lebo sa mu medarí, čo mu odčerpáva kognitívnu kapacitu ktorú potrebuje na vyriešenie úlohy.
Účasť na výskume je dobrovoľná, zákonný zástupca po absolvovaní všetkých časti výskumu obdržia finančnú odmenu vo forme stravných lístkov v hodnote 21 eur. Z neúčasti na výskume nevyplývajú žiadne sankcie. V priebehu Vašej účasti máte kedykoľvek možnosť odmietnuť ďalšie pokračovanie bez ohľadu na predchádzajúci súhlas. Aj keď účasť na výskume poskytuje zákonný zástupca, detí sa pri osobnom stretnutí pýtame na ochotu zúčastniť sa výskumu. Odmietnutie rešpektujeme a nebudeme trvať na ich účasti, napriek súhlasu zákonných zástupcov.
Ak máte záujem zapojiť sa, kontaktujte nás na adrese: chuda43@uniba.sk