Psychologické a biologické koreláty adaptívneho správania u detí s poruchami autistického spektra v interdisciplinárnom náhľade
- Obdobie riešenia projektu: 2021-2024
- Grantová schéma: APVV (APVV-20-0139)
- Zodpovedný riešiteľ: doc. MUDr. Katarína Babinská, PhD. (LF UK)
- Zodpovedný riešiteľ za FiF UK: Mgr. Margaréta Hapčová, PhD.
- Spoluriešitelia: Mgr. Diana Demkaninová PhD., Mgr. Daniela Turoňová, PhD., Mgr. Barbora Malík, Mgr. Hana Celušáková, PhD (ACVA)
Ciel projektu: Projekt sa zameriava na výskum adaptívneho správania a kognitívnych schopností jedincov s PAS, ktorých posúdenie bude súčasťou diagnostického postupu v pripravovanej novej revízií Medzinárodnej klasifikácie chorôb MKCH-11. Sústreďuje sa tiež na skúmanie súvislostí medzi psychologickými a biologickými aspektmi so zámerom odhaliť biologické koreláty psychologických charakteristík PAS, identifikovať možné patomechanizmy a potenciálne biomarkery PAS. Medzi hlavné ciele projektu patrí: – Identifikovať vývinovú trajektóriu adaptívneho správania u detí s PAS s prihliadnutím na vek, pohlavie, závažnosť základnej symptomatológie PAS a exekutívne funkcie. – Analyzovať medzipohlavné rozdiely v triáde jadrových príznakov PAS a v adaptívnom správaní. Zhodnotiť silné a slabé stránky u dievčat s PAS, identifikovať možné kompenzačné mechanizmy u dievčat a PAS. – Sledovať spektrum biologických ukazovateľov u osôb s PAS s predpokladanou úlohou v patomechanizmoch a ich asociácie s psychologickými ukazovateľmi: črevnú mikrobiotu a zápal, poruchy spánku a ich markery, genetické, metabolické a hormonálne faktory PAS. – Identifikovať vývinovú trajektóriu adaptívneho správania u detí s typickým vývinom s prihliadnutím na exekutívne funkcie, vek a pohlavie. – Overiť psychometrické parametre slovenskej verzie diagnostického nástroja Vineland Adaptive Behaviour Scale 3 (VABS 3) u slovenských detí z bežnej populácie.
Sebaregulácia detí v mladšom školskom veku - úloha temperamentu a exekutívnych funkcií
- Obdobie riešenia projektu: 2022-2025
- Grantová schéma: VEGA
- Zodpovedný riešiteľ: doc. Mgr. Barbora Mesárošová, PhD.
- Spoluriešitelia: Mgr. Margaréta Hapčová, PhD., Mgr. Diana Demkaninová PhD., Mgr. Daniela Turoňová, PhD., Mgr. Barbora Malík, Mgr. Eva Košíková
Hlavným cieľom projektu je analýza vzťahu medzi temperamentom a exekutívnymi funkciami vo vývinovom kontexte a ich kritickej úlohy v sebaregulačnom procese u detí v mladšom školskom období (6 – 11 r.). Správanie chceme hodnotiť prostredníctvom performačných úloh zameraných na exekutívne funkcie, hodnotením ich deficitov rodičmi (BRIEF-2), ako aj cez rodičovské hodnotenie temperamentu (TMCQ). Tieto vzťahy plánujeme testovať aj v biologickej rovine, sledovaním aktivity a reaktivity ANS počas performačných testov a v pokojovej fáze. Využitím viac-zdrojového hodnotenia chceme zvýšiť validitu našich zistení. Kombinácia takýchto meraní nám umožní lepšie porozumieť vekom podmieneným zmenám v sebaregulácii na